/

Zo maak je je verpakkingen en verzendingen duurzamer

Zo maak je je verpakkingen en verzendingen duurzamer

Het belang van duurzaamheid dringt steeds meer door tot alle lagen van de samenleving. Ook als onderneming kom je er eigenlijk niet meer onderuit. Gelukkig maar! Want juist de (grotere) bedrijven kunnen veel doen en een grote impact hebben. Bovendien zijn klanten zich natuurlijk ook steeds bewuster van hun impact op de planeet en zij verwachten dat bedrijven hier ook rekening mee houden. Toch wordt het milieu nog behoorlijk belast, met name op het gebied van transport en verpakking. Juist daar kan er dus nog veel verbeterd worden. Daarom bespreken we in dit artikel we verschillende manieren waarop je jouw verpakkings- en verzendprocessen kunt verduurzamen.

1. PP verpakking is duurzaam en goed

‘Plastic moet je zoveel mogelijk vermijden om te voorkomen dat er nog meer microplastics in het milieu terechtkomen.’ Dit horen we vaak en het is in principe ook waar. Maar in veel gevallen is plastic wel de meest handige oplossing en we kunnen eigenlijk niet meer zonder. Gelukkig is er PP; polypropyleen. Of polypropeen, zoals het tegenwoordig officieel heet. PP is een perfecte grondstof voor duurzame verpakkingen. Het materiaal is sterk, licht én recyclebaar. Pp verpakkingen kunnen zelfs meerdere keren worden gerecycled, wat helpt om afval te verminderen.

Doordat het materiaal bestand is tegen vocht en andere externe factoren, zijn je producten optimaal beschermd tijdens opslag en transport, met als resultaat een langere houdbaarheid en minder beschadigingen. Je ziet dus dat polypropyleen verpakkingen op twee manieren duurzaam zijn: ze zijn recyclebaar én zorgen voor een langere levensduur van je producten. Vandaar dat pp verpakkingen veel gebruikt worden, vooral in de voedselindustrie veel gebruik wordt.

2. Houd je verpakking zo klein mogelijk

Investeren in duurzame verpakking doe je niet alleen door naar het materiaal te kijken. Het is ook slim om eens te kijken hoe je de producten verpakt. Houd de verpakking zo klein mogelijk door zo effectief mogelijk gebruik te maken van het materiaal. Het is slim om hier, al tijdens het ontwerp, eens aandacht aan te geven, want dit heeft namelijk meerdere voordelen. Het gebruik van kleinere verpakkingen betekent uiteraard minder materiaal, wat direct de hoeveelheid afval, vervuiling en kosten vermindert. Daarnaast nemen kleinere verpakkingen minder ruimte in beslag bij opslag, transport en verzending. Dit betekent dat je efficiënter kunt opslaan en verzenden, wat leidt tot lagere transportkosten en een verminderde CO2-uitstoot. Overweeg je om je producten kleiner en efficiënter te verpakken? Het is heel waardevol om met een verpakkingsbedrijf contact op te nemen. Zij weten precies hoe je dit het beste aanpakt. Duurzame en efficiënte verpakking geeft je onderneming een professionelere uitstraling en zorgt voor een hogere klanttevredenheid.

3. Kies voor recyclebare verpakking en communiceer dit naar de klant

Recyclebaarheid is dus essentieel. Verpakkingen die eenvoudig kunnen worden gerecycled, verminderen de hoeveelheid afval die op stortplaatsen terechtkomt. Behalve polypropyleen zijn er meer mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld naar materialen zoals glas, papier, karton en bamboe. Welk materiaal het meest geschikt is, hangt uiteraard ook af van welke producten je wilt verpakken. Maar het is ook essentieel dat je deze keuze communiceert naar je klanten toe. Zij zullen jouw duurzame stappen zeker waarderen. Grijp deze kans ook aan om je klanten te stimuleren de verpakkingen op de juiste manier in de afvalstroom terecht te laten komen. Door verduurzaming onderdeel te maken van je marketingplan, versterk je het imago van je bedrijf, bouw je een sterke klantrelatie op én verklein je de ecologische footprint van je onderneming.

4. Zorg voor een duurzame transportpartner

Het kiezen van de juiste transportpartner is cruciaal voor het verduurzamen van je verzendprocessen. Zoek naar vervoerders met een goed duurzaamheidsbeleid. Denk aan het gebruik van elektrische voertuigen, het plannen efficiënte routes en het investeren in koolstofcompensatieprogramma’s. Zo kun je ook op dit vlak de ecologische impact van je verzendingen verminderen ”en je bedrijfsimago verbeteren.

5. Kies een goed verpakkingsbedrijf

De keuze van je verpakkingsbedrijf speelt een grote rol bij het verduurzamen van je verpakkingsstrategie. Zoek een bedrijf dat milieuvriendelijke materialen gebruikt en zich inzet voor duurzame praktijken, maar dat ook oog heeft voor wat jouw onderneming nodig heeft. De beste keuze is een partner die het gehele proces verzorgt: van verpakkingskeuze tot de toepassing en de uitvoering ervan. Een verpakkingsbedrijf dat gespecialiseerd is in tailormade PP-verpakkingen en luistert naar jouw wensen, zal je veel tijd en geld besparen.

De toekomst

De toekomst van verpakkingen, wordt bepaald door verschillende factoren. In de eerste plaats door voortdurende innovaties en bewustwording van milieukwesties. Door hun hoogwaardige eigenschappen én het milieuvriendelijke karakter zullen PP-verpakkingen een grote rol blijven spelen. Vooral ook omdat de ontwikkelingen natuurlijk niet stil blijven staan. Hoe dan ook, duurzaam verpakken en verzenden kan op verschillende vlakken worden toegepast en zou bij elke zichzelf respecterende onderneming bovenaan de prioriteitenlijst moeten staan!

Redactie Snizoo

Welkom op Snizoo.nl! Als gepassioneerde auteur op het gebied van ondernemen, geldzaken en andere interessante onderwerpen probeer ik je te voorzien van de beste tips en informatieve artikelen. Voor onze artikelen doen wij gedegen onderzoek en proberen meerdere kanten te belichten.