Aan de slag met linkbuilding? Er zijn verschillende mogelijkheden om links te krijgen. Deze mogelijkheden zou je in veel gevallen ook linksoorten kunnen noemen. Het ene type link is krachtiger dan de andere. Dit heeft deels ook te maken met welke linkmogelijkheid het is. Gelukkig, gaat het allemaal in de mix, dus je hoeft niet al te berekend te werk te gaan. Een backlink profiel creëer je door de kansen te pakken die je kunt pakken.
PR/persberichten
Publiciteit zoeken is één van de meest natuurlijke manieren om links te krijgen. Logisch als je er over nadenkt. Je brengt iets onder de aandacht, dat wordt gepubliceerd en er wordt gelinkt naar de partij of bron waar het over gaat. Willekeurig platformen zoeken waar je je persbericht op kunt gooien, is niet de manier. Te werk gaan met een slimme strategie om daadwerkelijk jouw nieuws of persbericht gepubliceerd te krijgen is wél de manier. Deze digitale PR is een kans die veel ondernemingen laten liggen.
Link earning
In feite, is link earning de basis van het idee achter backlinks als rankingfactor. Je verdient die link, daarom weegt die link mee. Dat begint dan weer met goede, linkwaardige content. Als je die content geen aandacht geeft, zal het je niet snel backlinks opleveren. Door je content te herhalen bereik je vrijwel altijd weer een nieuw publiek.
Op zoek naar verschillende mogelijkheden met linkbuilding outreach
Met ‘outreach’ wordt het benaderen van anderen voor een backlink naar jouw website bedoeld. Hiermee kun je op verschillende manieren aan backlinks komen. De eerste manier is vragen om te linken naar een relevante pagina op jouw website in een artikel wat al bestaat. Deze manier wordt ook wel link insertion genoemd. De tweede manier is gastbloggen, hiervoor moet wel een relevant artikel aangeleverd kunnen worden. Een andere manier is het pitchen van je idee. Lever een idee aan voor een nieuw artikel dat een andere partij kan publiceren, met daarin een verwijzing naar een artikel van jou.
Interne links
Interne links zijn geen backlinks, maar wel effectief voor je SEO. Met interne links bouw je aan je interne SEO. Gebruik deze links vooral voor pagina’s die je hoger wilt laten ranken in Google. Maar er verder geen trucje van, plaats ze alleen wanneer ze echt nuttig zijn voor je lezer.
Relaties bouwen
Ga je zelf aan de slag met linkbuilding? Beeld je dan eens in hoe jij het vindt om mails te krijgen met verzoek om links te plaatsen. En vraag jezelf daarna eens af hoe je zou reageren als je ongeveer dezelfde mail zou krijgen van iemand die je al kent. Krijg je ‘m door? Linkbuilding is een kwestie van relaties bouwen. Zorg er dus voor dat je een vertrouwde naam wordt bij partijen die je om een link vraagt. Echter, zijn er natuurlijk altijd partijen die je kunt benaderen die nog onbekend zijn, als je van mening bent dat jouw link op hun webpagina past. Overtuigd om te beginnen met linkbuilding? Aan de slag!