//

Retail betekenis: wat is retail eigenlijk?

Je hebt het woord retail vast wel eens voorbij horen komen. Toch is het vaak niet helemaal duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Wat is retail nou eigenlijk?

Wat is retail?

Het woord retail komt eigenlijk niet uit het Nederlands, als wij spreken over retail gebruiken we namelijk het woord detailhandel en dat is vrij breed. De detailhandel gaat namelijk over het geheel van handelingen dat nodig is om goederen en producten tot bij de klant te brengen. Bij retail worden er goederen of producten verkocht aan particulieren. Vroeger spraken we over detailhandel als je zelf naar de groenteboer ging om iets te kopen. Inmiddels is die definitie wel wat uitgebreid. Het gaat nu namelijk ook om het bestellen van goederen online. Binnen de retail zijn er weer verschillende branches, maar eigenlijk alle producten die je kan kopen vallen onder detailhandel. Diensten zoals in de horeca of een kapperszaak worden niet verstaan onder detailhandel omdat er geen sprake is van productverhandeling. Daar gaat het meer om geleverde diensten.

Online retail

Dan is er ook nog e-tail, een bijzondere speler in deze sector. De detailhandel gaat dus met name om de fysieke overdracht van een product in de ruil voor geld. Nu we steeds vaker online shoppen is het fysieke deel meer en meer aan het weggevallen. Toch is er bij online bestellen nog steeds sprake van een overdracht tussen verkoper en koper. Voor de online detailhandel waarbij er helemaal geen sprake is van een fysieke winkel is dus een nieuwe naam bedacht: e-tailers. Grote winkelketens zoals Bol.com en Zalando zijn hier goeie voorbeelden van. Zodra jij online iets besteld is er sprake van online detailhandel. Er is dus geen fysiek contact en jij hoeft niet naar een fysiek filiaal toe om iets te kopen. De bezorger komt het bij jouw brengen en jij betaalt via een van de online betaalmethodes. Het online bestellen is dus eigenlijk een aparte branche binnen de detailhandel.

Wat voor branches vallen onder detailhandel?

De detailhandel is dus een enorm grote sector. Maar retail of ook wel detailhandel is maar een overkoepelde term voor alle kleinere branches die hier bij horen. Bijvoorbeeld de supermarktbranche. De Albert Heijn, Jumbo en Aldi passen daar bij. De H&M en Zara niet, die horen weer bij de kledingbranche. Zo heb je allemaal kleine vertakkingen van de detailhandel waarbij het overal gaat om de overdracht tussen goederen in ruil voor geld. Hieronder staat een overzicht van een aantal branches:

  • Opticiens
  • Telecomwinkels
  • Bloemenwinkels
  • Boekhandels
  • Tuincentra
  • Kringloopwinkels
  • Verf- en behangzaken
  • Juweliers
  • Kaas- en delicatessewinkels
  • Slagers, groenteboeren
  • Koffie- en theewinkels
  • Parfumerieën
  • Snoepwinkels en chocolaterieën

Zoals je kan zien is de detailhandel aardig breed. De verschillende branches hebben ieder hun eigen manier van zaken doen en worden vaak ook individualistisch beoordeeld. Als er economisch verlies is in bijvoorbeeld de kledingbranche dan zal je niet horen dat de hele detailhandel in de slop zit.

Hoe groot is de detailhandel?

Dat de detailhandel groot is, kunnen we nu allemaal goed begrijpen. Toch vergissen mensen zich in de grootte van de hele detailhandel en wat er dagelijks in omgaat. Er zijn namelijk zo’n 760.000 mensen werkzaam in Nederland in de retail. Met meer dan 110.000 winkels is het dan ook de grootste werkzame branche in Nederland. Aangezien er niet alleen in de winkel hard gewerkt wordt aan de dagelijkse gang van zaken. Ook op kantoren of vanuit huis zijn ict’ers, marketeers en webdevelopers bezig om de online stores goed te laten functioneren.

Is detail handel hetzelfde als retail?

Een vraag die veel gesteld wordt, is of detailhandel nou precies hetzelfde is als retail? Het antwoord daarop is nee. Het is namelijk niet helemaal hetzelfde. Dat komt omdat onder detailhandel alleen de verkoop van goederen wordt verstaan. Dit zijn fysieke producten. De levering van diensten kan hier dus bijvoorbeeld niet onder verstaan worden. Als je spreekt over retail, dan kan dat allebei wel weer. Je hebt dan zowel producten als diensten in het pakket zitten. De termen lopen soms wat in elkaar over. Bij het voorbeeld van de kapper, wast, stylet en knipt de kapper het in model. Dat zijn allemaal diensten. Koop je er nog een aantal flessen shampoo of een bepaalde haarspray bij, dan gaat het om goederen.

Gemixte branches

De laatste jaren zijn de branches ook meer en meer door elkaar heen gaan lopen. En lang niet elke branche is daar blij mee. Zo zijn er veel bedrijven die diensten en goederen nu willen combineren. Sommige bedrijven huren zelfs met meerdere bedrijven een pand en combineren hun aanbod. Zo hebben veel kledingzaken nu een koffiezetapparaat in de winkel staan. Tijdens het passen van de kleding kunnen klanten dan een bakje koffie krijgen. Dat is misschien leuk en makkelijk voor de klanten, maar zij gaan daarna waarschijnlijk niet meer naar een horecazaak om daar wat te drinken. Horecaondernemers zijn met deze ontwikkeling bijvoorbeeld niet zo blij. Op deze manier wordt hun branche een klein beetje ingepikt.

Tegelijkertijd heeft de horeca nu bijvoorbeeld ook speciale pakketten die mensen kunnen aanschaffen. Een bierpakket, theepakket of compleet gestylede borrelplank voor thuis. De horeca vindt dat een hele logische stap, aangezien ze hun eigen producten verkopen en aanbieden aan hun klanten. Hiervan kunnen slijterijen en supermarkten weer zeggen dat er oneerlijke handel gedreven wordt. In de laatste jaren zijn de branches dus steeds meer door elkaar heen gelopen. Wie weet wat je tegenkomt als je een bepaalde winkel of zaak in loopt. Koffie bij het shoppen, een biertje bij de kapper, het kan tegenwoordig allemaal.